Social media

Wat is het juiste moment om te posten op social media?

Met de komst van social media is er steeds meer informatie te vinden op het internet. Er zijn zelfs zoveel mogelijkheden dat het voor consumenten soms onduidelijk is welke dienst waar kan worden ingezet.

De nieuwe generatie is bijna altijd online.

Smartphonegebruikers checken hun device gemiddeld meer dan 200 keer per dag! Nog steeds stijgt het gebruik van  mobiele telefoons in populariteit. Het gebruik van tablets is daarentegen het afgelopen jaar afgenomen. In de toekomst komen daar nog allerlei gadgets bij, zoals speciale brillen en misschien wel zelfrijdende auto’s. Het is dus mogelijk te allen tijde je sociale netwerk te checken.

Wanneer zijn je volgers online?

Het juiste moment bepalen om een bericht te posten is van groot belang. Je wilt dat jouw post wordt gezien op het moment dat de meeste volgers online zijn. Geschikte tijden om te posten zijn 7:00 uur in de morgen, tussen 12:00 en 13:00 uur tijdens de lunch of rond een uur of 16:00 uur als de dag er (bijna) op zit. Ook tijdens de reclame van tv-programma’s pakken veel mensen hun tablet of smartphone, uit verveling of bijvoorbeeld voor interactie met (of over) een tv-programma.

Per kanaal zijn er verschillen. Onderstaande lijst geldt niet voor alle gebruikers van het desbetreffende social media kanaal, maar het gaat hier om de grote lijnen uit een onderzoek.

  • Facebook
    Vooral in de ochtend actief
  • LinkedIn
    Zijn het meest actief vóór en na werktijd
  • Instagram
    Veel in de nachturen actief
  • Twitter & Pinterest
    Met name in het weekend actief

Sta open voor nieuwe social media

Sta open voor nieuwe vormen van social media waar je doelgroep zich misschien
naar verplaatst. Snapchat is hiervan een goed voorbeeld. Deze app is steeds populairder onder jongeren (18 tot 34 jaar), waarvan het merendeel vrouw is. Naast de standaardfuncties van Snapchat kunnen merken in de Verenigde Staten ook gebruik maken van de advertentiemogelijkheden. Momenteel is adverteren op Snapchat in Nederland nog niet mogelijk. Maar het is zeker de moeite waard om de ontwikkelingen rondom Snapchat te volgen.

Succes met je social media campagne.

Voordat je gaat posten op een nieuw of bestaand social media kanaal, onderzoek dan eerst op wèlk social medium je doelgroep zich bevindt. Het succes van je social media campagne valt of staat met goede content. Hoe beter je posts zijn, hoe beter ze gelezen worden en uiteindelijk ook gedeeld, geliked en geretweet worden. Het is belangrijk om de juiste content aan te reiken op het moment dat jouw doelgroep daarvoor openstaat.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *